Gara din Bistrița, un MODEL european! Interviu cu Vasile Onigaș un om de afaceri DISCRET, care conduce Diatours! E bistrițean de-al nostru și are peste 400 de angajați!

Gara din Bistrița a fost modernizată din bani europeni, iar proiectul a fost finalizat în anul 2014. Lucrările de modernizare au durat câțiva ani și s-au ridicat la 56 milioane de lei. De acești bani s-a modernizat peronul, s-au realizat pasaje subterane iar corpul principal al gării a fost reabilitat complet. În gară este internet wireless, automate de cafea și condiții moderne pentru clienții CFR. De menționat că problemele cu cerșetorii și boschetarii care-și făceau veacul prin Gara Bistrița au dispărut complet de când a fost introdusă pază permanentă.

În gară este permis accesul oricărui cetățean care deține bilet de călătorie sau se află în așteptarea unui călător.

 

 

Serviciul de curățenie a fost externalizat, iar licitația a fost câștigată de Diatours, firmă care activează pe acest domeniu din 1992. Compania are sediul în Bistrița și creierul acestei companii este Vasile Onigaș, un afacerist local de succes!

Diatours este o firmă specializată în servicii profesionale generale de curățenie ( curățenie după constructor, curățenie generală și de întreținere în clădirii, curățenie și întreținere spații verzi), servicii specializate D.D.D ( deratizare , dezinsecție , dezinfecție ) , servicii specializate mecanizate defrișări vegetație fiind una dintre cele mai importante firme de profil din județul Bistrița-Năsăud și in topul firmelor de profil din țară.

Patronul acestei companii a acordat un interviu pentru Ziar de Bistrița, în care a vorbit despre problemele din sistem și ne-a expus viziunea sa despre afaceri.

 

Reporter: – Domnule Onigaș, d-voastră sunteți răspunzător cu curățenia din Gara Bistrița, să înțelegem. Spuneți-ne de cât timp activați în acest domeniu?

Vasile Onigaș:  – Firma Diatours se ocupă de curățenie în mai multe gări din întreg județul: din Bistrița, Beclean, Sărățel, Salva… dar ne-am extins activitatea în toată țara! Suntem pe piață din 1992 și am ajuns la aproximativ 400 de angajați pe care i-am calificat! Activăm pe domeniul serviciilor de curățenie, pe mai multe ramuri: curățenie birouri, spații publice, deratizare etc.

Reporter: – Firma d-voastră are contracte cu Statul?

Vasile Onigaș: – Sigur că da… după cum știți serviciile de curățenie în gări, în vagoane au fost externalizate și atribuite prin licitație. Cu spuneam, noi avem în jur de 400 de angajați în toată țara, avem utilaje moderne… spre exemplu am investit peste 10.000 de euro în echipamente profesionale, am specializat oamenii… e destul de complicat să lucrezi la un nivel așa mare!

Reporter: Ce credeți că vă avantajează față de celelalte firme care participă la licitații? 

Vasile Onigaș:  – Consider că experiența și seriozitatea ne definesc. Investim în specializarea personalului și în echipamente. De curând am achiziționat un utilaj de 70.000 de euro pentru defrișat vegetația de la nivelul trecerilor de cale ferată! Avem un utilaj care spală la înălțime până la 20 de metri înălțime, pentru fațadă și sticlărie! Am investit zeci de mii de euro în utilaje!

Reporter: – Care credeți că este principala problemă a firmelor care lucrează cu Statul, în România?

Vasile Onigaș: – Este de lucru în multe domenii, dar să știți că oamenii refuză ideea de a munci. Prima dată te întreabă cât e salariul … asta înainte să vină la lucru, să vadă ce e de făcut! Cred că o mare problemă o reprezintă asistații sociali, care NU vin la lucru pur și simplu și reușesc să trăiască din banii primiți degeaba de la Stat! Mă refer aici la persoanele apte de muncă!

 

Reporter: – Păi și NU e normal să câștige cine ofertează mai jos?

Vasile Onigaș: – Cred că un cumul de factori ar trebui luat în calcul! Și anume: capacitate, mă refer la angajați, echipamentele (vechimea lor, tipul de aparate), referințe din contracte similare și bineînțeles prețul să fie luat în calcul! Toți acești factori ar trebui să conteze în desemnarea firmei care poate îndeplini contractul la cerințele cerute! Au fost situații când am pierdut contracte la 50 de bani diferență de preț, dar au fost situații când s-a ofertat cu 70.000 de lei față de prețul cu care am mers eu! Eu am experiență în domeniu și sunt convins că la diferențe așa de mari, contractul NU se respectă și toată lumea are de suferit! Pe legislația în acest domeniu s-ar putea îmbunătăți ca numai firmele serioase ar rămâne pe piață!

Reporter: – Ce servicii mai oferă firma Diatours?

Vasile Onigaș: – Am câștigat un contract pentru întreținerea vegetației la 270 de treceri de cale ferată pentru cosirea vegetației, dar avem mai multe contracte în toată țara și pe cât posibil încercăm să ridicăm standardul în domeniu. De aceea am investit în echipamente, în oameni pe care i-am specializat și dotat corespunzător. Și pe acest domeniu, calitatea face diferența. Deci, avem gările din: Bistrița -Năsăud plus încă 8 secții de care răspundem: Cluj, Sălaj, Bihor, Satu-Mare și Maramureș, Timișoara, Arad și Galați.

Reporter: – Este Statul un partener corect, pentru că multă lume și-ar dori contracte cu Statul, deoarece sunt considerate contracte sigure?

Vasile Onigaș: – Eeeee…. aici e mult de discutat! Să știți că licitațiile le câștigă firmele care ofertează la prețul cel mai mic și de multe ori contractele NU mai sunt respectate, ulterior… deoarece NU se încadrează să respecte cerințele! Guvernanții ar trebui să îmbunătățească legislația. Spre exemplu eu am de recuperat sume importante din contracte pe care le-am respectat și brusc, aflu că o anumită companie a intrat în insolvență. Eu NU am încasat niciun ban și ca să plătesc oamenii care au muncit, am luat bani din bancă! Ca să îmi recuperez datoriile… plătesc avocați, stress și-așa mai departe! E consum mare de energie și destul de riscant… imediat se poate ajunge la impas și la faliment, dacă NU ești atent! De-asta spun că ar trebui ca legislația să fie îmbunătățită! Vă mai dau un exemplu: salariul minim pe economie a crescut, dar eu am contracte semnate pe salariul dinainte. Automat, ca eu să îmi plătesc oamenii ar trebui ca acel contract să fie re-negociat, deoarece au crescut costurile cu resursa umană, aspect care NU ține de compania pe care o conduc! Și aici, Statul ar trebui să aibă politici mai clare, să aibă predictibilitate!

 

Reporter: – Cine vine la salariul minim să se angajeze și să curețe gările?

Vasile Onigaș: – Să muncești NU e o rușine! Mai degrabă e rușinos să NU vrei să muncești… Cultul muncii are de suferit și-asta cred că s-a pierdut în democrație! Compania pe care o conduc oferă salarii mai mari decât salariul minim și ca să fidelizăm angajații oferim și anumite bonusuri, în funcție de realizări.  După fiecare angajat plătim contribuții la Stat, toți oamenii sunt angajați, beneficiază de asigurări de sănătate, vor avea pensie… din punctul ăsta de vedere sunt aspecte care ar trebui să le înțeleagă cei care sunt obișnuiți să lucreze la negru! Și încă un aspect important: absolut toți oamenii care lucrează la Diatours sun calificați! Au urmat cursuri de agent curățenie și sunt calificați!

Dar să știți că s-a ajuns la o situație ciudată: angajații șantajează patronul, iar patronul se roagă de oameni ca să NU plece! Au fost situații în care efectiv au refuzat să lucreze, deși câștigasem un anumit contract iar ei erau angajați după care plăteam contribuții la Stat și le dădeam și salarii! Până aici s-a ajuns! Și asta din cauza lipsei forței de muncă și a educației în ce privește munca și răspunderea!

Reporter: – Strict la Gara Bistrița, cum vedeți că se comportă cetățenii care folosesc trenul, mă refer la curățenie, la gradul lor de civilizație?

Vasile Onigaș: – Chiștocurile de țigară și cojile de semințe ne dau bătăi de cap! Atât personalul CFR cât și anumiți călători NU concep să arunce la coș resturile… ei toată viața le-au aruncat pe jos și așa o fac în continuare. Noi facem ce ține de noi și singura soluție este să adunăm după ei… Per ansamblu, să știți că în Ardeal lucrurile sunt în regulă… cât de cât!  Oamenii sunt mai civilizați… dar și nivelul de trai e mai ridicat și poate de aceea e mai greu să găsim personal!

Reporter: – Firma d-voastră face și curățenie în vagoane?

Vasile Onigaș: – Da, avem și contracte pe curățenie în vagoane, pentru trenuri: Bistrița, Cluj, Jibou, Sighet, Oradea, Timișoara…

Reporter: – Și în toaletele din trenuri?

Vasile Onigaș: – Da… dar aici e o problemă pentru că se fură hârtia igienică, săpunurile… tot dispare! Ține de educația călătorilor, deoarece noi facem ceea ce este prevăzut în contract!

Reporter: – Gara Bistrița e ușor de întreținut, că e nouă… a fost inaugurată anul trecut… s-au folosit materiale de calitate: marmură, granit… Care este situația în celelalte gări pe care le-ați contractat?

Vasile Onigaș: – Așa e, dar ne străduim să ținem standardul ridicat și la alte gări pe care le-am contractat în întreg județul! E mândria mea în joc și vreau să ofer servicii de calitate! Asta încerc să le explic și angajaților mei… să-i fac să devină mai responsabili cu munca lor!

 

 

În ziua acordării acestui interviu, Gara din Bistrița sclipea efectiv și podeaua emana un miros de parfum proaspăt. Toaletele erau curățate și în fiecare wc exista hârtie igienică. De asemenea intrarea în gară și peroanele erau lună și bec… Onigaș a spus că așa e normal și NU a fost nimic aranjat în acest sens! Tocmai de aceea face o invitație publică celor care contestă curățenia din gară!

În mijlocul sălii de așteptare s-a amenajat un brad împodobit și instalația de încălzire funcționează la parametrii optimi! Firma de securitate asigura paza și astfel gara Bistrița Nord asigură confort sporit călătorilor CFR și prin investițiile realizate se detașează clar de multe gări din întreaga Românie !

Emil Iustian Alexandru

One comment

  1. Balan Marius - contribuabil

    Gara EUROPEANA pt. scuipatori de seminte si duhanasi cu ginti stricati.