Administrația Radu Moldovan asfaltează drumul județean Matei – Strugureni. Deși e situat în zonă de câmpie, costurile estimate sunt enorme: 1 milion de euro pe kilometru!

Drumurile din zona de câmpie a județului au fost modernizate. În ultima ședință ordinară s-au aprobat indicatorii tehnico-economici ai acestei investiții, al cărei ordonator principal de credite al investiției este Consiliul Județean.

31 de milioane de lei pe 7 kilometri, adică aprope un milion de euro pe kilometru pentru un drum de câmpie! 

Consilierii județeni PSD și ALDE au votat în ședința ordinară aprobarea indicatorilor-tehnici pentru mai multe drumuri de pe raza județului. Spre exemplu, DJ 172 H Nușeni -Corvinești (situat în aceeași zonă) are un cost estimat sub 500.000 de euro pe kilometru, adică JUMĂTATE față de DJ 172 E Matei – Strugureni.

DJ 172 H: Nușeni – Corvinești are 5 kilometri lungime și s-a estimat că va fi reabilitat cu aproximativ 2 milioane de euro (sub 500.000 euro/kilometru).

DJ 173 C: Buduș – ȘieuDJ 173 C: Buduș – Șieu are 10 kilometri lungime și s-a estimat că va fi modernizat cu 3 milioane de euro (300.000 de euro /kilometru).

Drumul județean DJ 172 E cu lungimea totală de 7.225 km se desprinde din DJ 172 A în localitatea Strugureni pentru a se intersecta cu DJ 172 H, în centrul comunei Matei . Drumul se află într-o stare de degradare avansată, cu gropi și făgașe. Apele meteorice stagnează pe suprafața carosabilă din cauza șanțurilor și podețelor colmatate , dar și din cauza neexistenței unei pante transversale corespunzătoare. Lățimea drumului Nu este cea corespunzătoare și variază între 3.5 și 5.5 metri.

s1

matei 3

 

 

 

 

 

Descrierea investiției:

Varianta optimă pentru realizarea invstiției este modernizaaera drumului cu îmbrăcăminți asfltice , având în vedere gradul avansat de uzură și starea tehnică a acestuia:

– parte carosabilă de 6 metri , cu două benzi de circulație de 3 metri pe bandă
– 1.3 km pe raza localității Strugureni, 5 km extravilan și 1 km pe raza localității Matei.
– acostament de 1 metru pe fiecare parte a drumului.
– balast 40 cm
– strat de piatră spartă 20 cm
– strat de legătură (binder) 6 cm
– strat de uzură BA 16: 4 cm.

radu0

cj1

 

 

 

 

 

 

NU s- propus realizarea de casete deoarece lungimea carosabilului este neuniformă , la fel și grosimea pietruirii, iar casetele NU pot fi compactate la fel ca pietruirea existentă, astfel rostul va apare o fisură , care se va transmite la suprafață într-un timp relativ scurt.

Sistem rutier pe acotament:
– strat de balast de 58 cm
– strat de piatră spartă: 12 cm
– rigolecarosabe: 3.9 km
– șanț pereat în lungime : 9.900 m
– 9 podețe tubulare : Ø 800
– 21 podețe tubulare : Ø 1.00
– 1 podeț tubular : Ø 1.500
– ziduri de sprijin pe 1.500 metr pentru stabilizarea versanților.

matei11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Modernizarea drumului județean Strugureni – Matei aprobarea documentației tehnice pentru avizarea lucrărilor de intervenție și a indicatorilor tehnico-economici actualizați aferenți obiectivului Modernizare DJ 172 E km 0 – km 7 Strugureni – Matei.

Eugen Curteanu despre drumul pe câmpie care costă un milion de euro pe kilometru: „Are costuri umflate !” 

 

„La acest proiect, suma pentru 7 kilometri de drum mie unuia mi s-a părut extrem de mare și evident am cerut clarificări. Dacă ați observat e vorba de un proiect care a fost recepționat în cadrul Consiiului Județean în 2015, (domnule președinte de ședință o să vă rog să notați lucrul acesta) e pus spre aprobare în 2017, după un an și jumătate în care a stat undeva prin Consiliul Județean. Nu știu dacă indicatorii tehnico-economici din 2015 mai au valabilitate. DOI: NU mi s-a dat un răspuns pe tema asta, nici nu cred că o să obținem răspuns din partea executivului.

Curteanu atrage atenția: 200.000 de lei sunt prinși pe costuri de licitație! Licitația e organizată de angajații Coniliului Județean, care iau salarii ca să-și facă treaba bine, deci costurile NU se justifică! 

 

„Revenind la sumă, pentru 7 km de drum se propune o sumă de construcții-montaj de 22 de milioane, asta înseamnă cam de 3 ori mai mult decât prevede standardul de cost. Am primit asigurări din partea executivului că standardul de cost este pe deplin respectat, diferența de 2/3, reprezentând lucrări de artă, suplimentare drumului. Drept urmare mă voi abține, mă voi obține la a da girul la acest proiect mai ales că diferența dintre 21 de milioane cât reprezintă construcțiile de montaj și 31 de milioane cât reprezintă valoarea investiției… . 9 milioane de lei e total nejustificată. E adevărat că proiectantul a prins 5 milioane de lei pe costul creditului, numai că din câte știu eu, sursa de finanțare nu-mi imune un cost al creditului în momentul de față.

Drept urmare, elementele acestea m-au determinat pe mine și pe colegii mei din comisie din partea PNL să ne abținem de la acest proiect. Suplimentar am observat că sunt prinse și cheltuieli efectuate la organizarea unui studiu de licitație. Din câte știu eu, studiile de licitație sunt organizate de Consilul Județean, nu văd de ce trebuie prinse în devizul general, cheltuieli de 200.000 de lei.

E un proiect care necesită un pic mai mare atenție și mai multă reflexie din parea eecutivului. E un proiect care la un an și jumătate de la recepție ni se aduce la cunoștiință… nu știu de ce nu a intrat în fluxul nostru de aprobare… din punctul meu de vedere are costuri umflate și drept urmare eu unul mă voi abține.” – a declarat Eugen Curteanu, liderul opoziției din Consiliul Județean.

z0

v3

 

 

 

 

 

 

Proiectul a trecut cu votul majorității consilierilor și documentația tehnico-economică a Drumului Județean Matei  – Strugureni a fost aprobată. Drumul situat în zona de câmpie a județului are costuri enorme, estimate la 1 milion de euro pe kilometru, în condițiile în care NU se realizează lucrări de artă (viaducte, foraje, consolidări, săpături în stâncă etc) și nici nu au loc lucrări de casetare a drumului, considerate a fi lucrări mai complexe.