11 februarie – Ziua europeană a numărului unic de apeluri de urgență 112. Reguli de care să se țină cont când se apelează 112

Pe 11 februarie, la nivel european este marcată ziua numărului unic de apeluri de urgență 112, prilej cu care reprezentanții Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență Bistrița-Năsăud reamintesc cetățenilor că în momentul în care efectuează un apel la 112 trebuie să țină cont de niște reguli.

”Incendiu, accident rutier, afecțiune medicală gravă, inundație, alunecare de teren. Sunt situații limită, cu care timpul nu are răbdare. Fiecare secundă contează. Instinctul ne determină să scoatem telefonul și să formăm combinația de taste 1 – 1 – 2. La capătul celălalt, ne răspunde o voce aparent rece, poate chiar seacă și parcă deconectată de la gravitatea situației prin care trecem în acele momente critice. Și vin întrebările. Și nu sunt puține. De la operatorul 112 suntem direcționați la agenția specializată (pompieri, poliție, ambulanță, jandarmerie) și, da ați ghicit, din nou întrebări. Nu sunt aceleași, dar sunt tot întrebări și chiar simțim că nu e momentul să purtăm discuții interminabile. Pulsul crește și răbdarea începe să dispară. Și lucrurile încep să se precipite. De la strigăte de ajutor, ajungem foarte ușor la reproșuri și vorbe grele, condimentate cu cele mai ”dulci” apelative, pentru că limba română este bogată și imaginația noastră excelează, mai ales când vine vorba de înjurături” arată ISU Bistrița-Năsăud.

Reprezentanții ISU Bistrița-Năsăud vin și cu un exemplu concret:

”În dispeceratul integrat ISU – SAJ Bistrița – Năsăud: Sună stația, urmează să primim o misiune, iar de cele mai multe ori intrăm ”în ascultare”, încă din prima parte a apelului telefonic, imediat după ce operatorul Biroului 112 a făcut prima încadrare a situației din punct de vedere a competenței unităților solicitate. Dacă informațiile sunt clare și avem reperele minime necesare – situație de urgență, locație, număr de victime și alte informații primare – echipajele de intervenție sunt direcționate instant către locul solicitării. Nu puține sunt situațiile când informațiile sunt foarte neclare sau aruncate fără răbdare. Dintre patru pereți, uneori de la zeci de kilometri distanță, dispecerilor le este practic imposibil să aibă o imagine de ansamblu, despre orice situație de urgență, oricât de mult și-ar dori să ajungă să facă asta fără acele întrebări, care par fără rost în momentele respective. Momente de panică accentuată. În mod firesc, panica se instalează în astfel de situații, indiferent de calitatea apelantului – victimă, aparținător sau, pur și simplu, martor al unei situații limită. Din nou, unele apeluri la numărul unic de urgență sunt imposbil de reprodus, dar de fiecare dată, cu răbdare, empatie și diferite tehnici de abordare, dispecerii, percepuți drept acele voci seci și distante, reușesc să smulgă infomațiile necesare pentru a putea direcționa la locurile solicitărilor exact acele echipaje de care este nevoie. 

Sunt două percepții diferite, una aparține apelantului, aflat sub presiunea timpului și sub acțiunea panicii, iar a doua, privită dinspre acei oameni care sunt într-o încăpere, iar singurul mod prin care pot ajuta eficient este să afle rapid o serie de informații primare, absolut necesare gestionării profesioniste a unei situații de urgență.

Nu puține sunt situațiile când apelanții au reușit să treacă cumva peste toată agitația momentului și au reușit să furnizeze informațiile primare necesare. În unele cazuri, au oferit prin telefon îndrumare, coordonare sau sfaturi pentru aplicarea măsurilor salvatoare de viață. Priceperea și prezența de spirit a dispecerilor s-au dovedit indispensabile în situații în care apelantul a fost îndrumat să aplice manevre de resucitare, Heimlich, dezobstrucţia căii aeriene și multe altele. Acestea sunt tipurile de situații de urgență gestionate de colegii noștri, Ovidiu Toma și Valer Voica, iar dacă au avut parte de disponibilitate și sprijin din partea apelanților, rezultatele au fost cele scontate. La fel ca ei, sunt și ceilalți colegi care activează în dispeceratul integrat ISU – SAJ Bistrița – Năsăud.

Exact ca în demersurile noastre preventive, procedura de preluare a urgențelor prin numărul unic de urgență 112 are cel mai bun randament atunci când partenerul nostru numărul 1, CETĂȚEANUL, întelege rolul și scopul nostru și lucrează alături de echipajele de intervenție, prin a furniza rapid toate informațiile primare necesare” mai arată ISU B-N, într-un comunicat de presă.

https://www.facebook.com/telecomunicatiispeciale/videos/564774924041646/UzpfSTEwMTI1Mzc2MjU0Mzk3Nzg6MjczMTYzMTQ0MDE5NzA0Ng/

FOTO: ISU B-N

VIDEO: STS