A scăzut numărul consultațiilor acordate de medicii de familie. Cum s-a desfășurat activitatea în cabinetele de medicină de familie pe durata stării de urgență

 -  -  928


Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie a realizat, la începutul lunii mai, un sondaj în rândul cabinetelor de medicina familiei din toate cele 41 de județe ale României și cele șase sectoare ale municipiului București. Sondajul a urmărit analizarea activității cabinetelor de medicină de familie pe durata stării de urgență generată de pandemia COVID-19, potrivit președintelui federației, dr. Raluca Zoițanu.

Astfel, sondajul arată că majoritatea medicilor de familie români (98.4%) au luat măsurile recomandate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii
pentru asigurarea triajului epidemiologic și pentru a evita staționarea pacienților în spațiile închise din zonele de așteptare de la nivelul cabinetelor.

De asemenea, majoritatea cabinetelor au rămas deschise pe durata stării de urgenţă (99.6%) iar cele mai multe au extins intervalul orar în care au preluat apeluri telefonice prin numerele de telefon pentru programări (52.6%). Un procent semnificativ (29%) au preluat apeluri telefonice inclusiv în weekend.

Medicii de familie și asistenții medicali au informat pacienții despre contextul epidemiologic deosebit și le-au recomandat, conform dispozițiilor autorităților, amânarea consultaţiilor de rutină, a internărilor și investigaţiilor paraclinice în măsura în care acestea nu au fost absolut necesare și au putut fi amânate fără a periclita starea de sănătate (99.7%).

În același timp, 96.3% dintre cabinetele de medicina familiei au acordat consultaţii care anterior erau solicitate și accesate de pacienţi la alte niveluri de asistenţă medicală (ambulator/ policlinică/spital). Consultaţiile la distanţă, nou introduse de Casa Națională de Asigurări de Sănătate din data de 30 martie, au fost oferite de majoritatea cabinetelor de medicina familiei (99.1%).

În privința mijloacelor de comunicare la distanță utilizate de medicii de familie pentru a oferi consultații pacienților care au optat pentru această modalitate de consultație, telefonul a fost utilizat de 97.9% dintre medicii de familie, alături de aplicaţii de tipul Whatsapp/Skype (87.8%) și e-mail (76.1%). Aplicații sau platforme dedicate pentru consultații la distanță/ telemedicină au fost utilizate de doar 7.9% dintre medicii de familie, procent explicat însă și prin necesitatea ca și pacienții să instaleze și/sau utilizeze aceste aplicații/platforme dedicate.

Cu toate acestea, numărul total al consultaţiilor acordate în luna aprilie 2020 de cabinetele de medicina familiei, comparativ cu luna aprilie 2019, a fost scăzut (79.4%) sau s-a menținut la același nivel (14.9%). Un procent mic dintre respondenți a observat o creștere a numărului total de consultații, comparat cu aceeași perioadă a anului trecut (5.7%).

Sondajul a fost realizat online și are la bază răspunsurile a 1174 cabinete de medicina familiei din toate județele României și municipiul București, rezultatele fiind astfel semnificative statistic.

A doua parte a rezultatelor sondajului va fi publicată în zilele următoare, privind răspunsurile la întrebările despre colaborarea cu autoritățile publice de sănătate, monitorizarea pacienților aflați în izolare la domiciliu și dotarea cu echipamente de protecție și biocide.

Sursa: Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie

0 notes
53 views
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *