Centura ocolitoare Bistrița Sud, dată uitării?! Autoritățile locale încearcă să identifice un alt traseu pentru varianta ocolitoare a municipiului Bistrița

 

echipă mixtă formată din reprezentanți ai Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, ai primăriilor Bistrița, Budacu de Jos și Livezile, dar și din specialiști ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au efectuat, vineri, o vizită în teren în încercarea de a identifica un nou traseu pentru centura ocolitoare a municipiului Bistrița, unul care ”nu va afecta liniștea și confortul cetățenilor nici în timpul construcției, nici a utilizării ei”, după cum susține  viceprimarul municipiului Bistrița, Cristian Niculae.

”În urma discuțiilor purtate cu președintele Consiliului Județean, Radu Moldovan, și reprezentanții CNAIR, am decis să găsim soluții pentru o variantă de centură ocolitoare, alta decât Centura Sud, care a produs nemulțumiri în rândul bistrițenilor. Aceasta ar fi afectat zone rezidențiale din orașul nostru, zone de agrement și recreere și ar fi fost un proiect deosebit de greu de realizat din punct de vedere tehnic”, a anunțat viceprimarul Cristian Niculae.

Potrivit reprezentanților autorităților locale, noua variantă a centurii ocolitoare va fi  amplasată în afara orașului și va tranzita DN 17 – Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Ghinda – DN 17 (între Livezile și Rusu Bârgăului).

De asemenea, și președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan, a anunțat că susține această variantă, subiect prezentat de Ziar de Bistrița AICI.

În ceea ce privește varianta Sud a centurii, reamintim că în anul 2013, Consiliu Local Bistrița a stabilit traseul pentru varianta ocolitoare. La acea vreme, mai mulți cetățeni nu au fost de acord cu varianta propusă, și trei persoane – Nacu Mariana, Crăciun Silivan și Maxim Gagea au deschis o acțiune în instanță prin care au contestat atât Planul Urbanistic General, care cuprindea și traseul variantei ocolitoare Bistrița Sud, cât și autorizația de mediu obținută de autoritățile locale. După ani buni de judecată, procesul a ajuns la Curtea de Apel Cluj, instanță care a dat câștig de cauză Primăriei Bistrița, decizia fiind definitivă.

Tot pe această temă, a unei variante ocolitoare a municipiului Bistrița, în anul 2013, a fost organizat chiar și un referendum local. Procedura de vot s-a desfăşurat în 29 septembrie, iar prezenţa a fost de circa 13 %. În favoarea variantei Bistriţa Sud au votat atunci 58,02% dintre cetățenii prezenţi la urne.

Varianta Bistrița Sud, pe traseul DN 17 – Parc Industrial Bistrița Sud – Dealul Cighir – Dealul Codrișor – Complex Wonderland – DN 17 a fost prinsă în Master Planul de Transport al Ministerului Transporturilor, însă, nu s-a mai întâmplat nimic, cu toate că promisiuni au existat.

De centura ocolitoare a Bistriței avem nevoie ca de aer, iar în perioada următoare analizăm și varianta de Nord a unei centuri, pentru a o implementa rapid pe cea mai bună, cu scopul a decongestiona și fluidiza traficul rutier din orașul nostru”, a mai precizat viceprimarul Cristian Niculae.

4 comments

  1. Stimate ” SAVIN-e ” … ceea ce spui dumneata este prostia prostiei. Nici un sucevean nu va ocoli cel putin 10 km in plus, sa treaca de la Saratel, prin Budac… Monariu… sa iasa la mama dr.acului nu stiu unde in Livezile… Daca vrei dumeata sa sti, eu sunt sofer profesionist de tir si majoritatea traseului il scurtez prin Sigmir-Blajeni, cu cel putin 10 km mai scurt decat pe DN 17( adica prin Cranimat …) si asa fac toti tiristii din Moldova la modul general si nu numai .
    Asadar, daca varianta de ocolire ar fi din Livezile, pe Valea Lunga, trecere peste Deal spre Dumitra, abatere pe la Tarpiu – Sintereag… este varianta ocolitoare cea mai viabila pentru moldovenii care sunt de fapt cei care ne fac viatza grea prin Bistrita, ca efectiv nu au pe unde trece in drumul lor spre ” VEST ” , ptr ca altfel, catre Sud nu vin pe la noi … stiti bine asta !
    Acuma, ptr bistriteni, aceasta centura ocolitoare, drum sau cum vrei dumneata sa-i spui, nu este interesanta deloc, ptr ca de fapt, noua bistritenilor ne trebuie neaparat o varianta de descongestionare a traficului rutier pe ruta Bargaie-Saratel… ruta pe care sa o poata folosi si bistritenii , deoarece acele centuri ocolitoare, efectiv ptr noi nu ne sunt de nici un folos, altul decat ca moldovenii n-ar mai trece pe la noi si nu ne-ar mai aglomera . Altfel… ZERO BARAT !
    Centura Bistrita Sud, nu este o centura in adevaratul sens … si multora nu le place… asa este … dar, este o varianta de descongestionare a traficului rutier local ptr Bistrita si de descongestionare a circulatiei permanent blocate pe DN 17 ( E576 )intre Unirea la ” Trifan-serifu… ” si Hanul Bistrita .
    Cand sa-u conceput acele complexe comerciale, foarte bine trebuiau concepute cu acces pe strazile de pe langa calea ferata CFR si pe langa Raul Bistrita si pe strada principala ( Calea Moldovei, ) sa circule efectiv doar tranzitul si atunci era cat de cat ok… dar cine sa gandeasca la asa ceva, ptr ca la noi traficul rutier este gandit de tractoristii cu permis de brazda … si de comerciantii care ar dori ca masinile sa le treaca eventual direct prin magazine si sa fie obligatorie oprirea cu semoafoare la fiecare ” taraba ” … No… priceput-ai dumneata ?
    Asadar nu mai tot bateti campii, ca eu ca sofer profesionist de TIR… nu voi trece niciodata nici prin Bistrita Sus 2 sau 3 si nici prin alta parte decat ori direct pe DN 17 Unirea-Centura veche-Sigmir… ori aia pe care ti-am explicat-o Livezile-Dumitra-Tarpiu-Sintereag … si de ma ” omori ” … ptr ca mie-mi trebui drumul cel mai scurt si mai rapid ( cumulativ ) .
    Pentru mine este mai avantajos faptul ca se ocoleste Bistrita si mi se scurteaza traseul spre VEST… dar ptr bistriteni, acest lucru n-are nici o valoare … ca niciodata nu vor circula pe aceaste variante Dumitra sau Budac .

  2. Varianta asta prin Budacu de Jos este o prostie. Nimeni din Suceava si din Bargau nu va circula pe ea si este total inutila pentru Bistriteni.
    Cea mai buna varianta este fie acea controversata Bistrita Sud la care se opune Gica Contra de Bistrita ( ce reprezinta nici 0,001% din populatie ) , fie din Livezile, pe Valea Lunga a localitatii respective , iesire in Dumitra-Tarpiu-Sintereag … eventual, dar nici aceasta varianta nu este utila ptr Bistrita .
    Voi toti cei de dreapta politica, atat ati fost de Gica Contra incat efectiv ati contestat intr-una acest proiect, pana CE s-a lamurit cu voi si au dat banii ptr aceasta ” varianta de drum ” ( nu neaparat centura … ) altora . Sa va fie rusine ne… ci.o. plitilor fraieri, ca si ea si masinile voastre ar fi circulat indiferent de culoare …
    Mergeti mai zilnic la orele de varf si vedeti ce se intampla pe DN 17 intre Unirea -la Trifan pana la Hanul Birtita , sau catre ” centura veche ” din Zona industriala DN15C… cand efectiv circulatia este blocata .

  3. Adrian Florin Chereji

    Pentru corectă informare, pentru prima dată varianta ocolitoare a Bistriței a fost aleasă chiar cea luată acum, din nou, în considerare și a fost înscrisă în planul național de dezvoltare a rețelei rutiere. În planul regional al regiunii de dezvoltare nord-vest era identificată și o variantă de nord (Sintereag-Tarpiu-Slatinita-Livezile) cuprinsă inclusiv în PUG Bistrița din 2013. Varianta prin pădurea Codrișor , introdusă și promovată frenetic de primarul crețu, a fost consacrată ca varianta SUD 2, iar cea pe la Jelna este consacrată ca fiind SUD 3.
    După părerea mea personală, cea mai bună ar fi varianta Nord. Nici Sud 3 nu este de neglijat. Varianta Sud 2, prin pădurea Codrisor este o aberație, este nefezabila. Poziția lui Radu Moldovan și a ciracului Niculae, este, în sfârșit o palmă zdravănă dată colegului de partid ovidiu crețu.

  4. Mintea romanului de pe urma. Dupa cum se stie, de mai multi ani se discuta despre centura ocolitoare a Bistritei. Au fost lansate 3 variante de ocolire a orasului si anume:
    Au fost analizate din birou sau de la carciuma, doar 3 variante de traseu pentru centura Bistritei si anume:
    1 . Varianta 1 Nord care urmăreşte, în prima parte, traseul actualului drum de centură (strada Drumul Cetăţii), se înscrie apoi pe la poalele Dealului Bisericii şi revine în DN 17 înainte de intrarea în localitatea Livezile,.

    2. Varianta 2 Sud care se desprinde din DN 17 în apropierea intersecţiei cu DN 15 A, ocoleşte localitatea Viişoara, se înscrie pe coasta dealului Codrisor şi apoi intra in oras pe la poalele Padurii Codrişor, apoi urmăreşte malul Bistriţei până după traversarea pârâului Ghinda, apoi şi revine în DN 17, înainte de intrarea în Livezile.

    3. Varianta 3 Sud care se desprinde din DN 17 la Saratel, în zona intersecţiei cu DN 15A, se înscrie pe valea râului Şieu şi apoi pe cea a râului Budacu, urmand traseul Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Ghinda – DN 17 după localitatea Livezile (între Livezile și Rusu Bârgăului).
    Dintre cele 3 trasee numai varianta 3-sud ocoleste cu adevarat orasul Bistrita. Cu toate asteani de zile s-a insistat prosteste pe varianta 2 sud prin Padurea Codrisor. A fost organizat si un referendum prin care bistritenii sa opteze pentru aceasta varianta.
    In sfarsit, le-a venit mintea la cap si iata ca acum se discuta de Varianta 3-Sud. Aceasta varianta rezolva nu doar problema ocolirii orasului Bistrita.
    Ea asigura si fluenta circulatiei auto in zona, avand in vedere faptul ca pe un tronson important din Drumul Naţional 17, situat între Bistriţa și Mureşenii Bârgăului, Inspectoratul de Poliție Județean Bistrița-Năsăud a introdus limita maximă de viteză în localităţi, de 50 km/h, începând cu data de 27 februarie,2016. Intr-adevar,satele de pe Valea Bargaului au o dezvoltare tentaculara unindu-se intre ele practic de la Josenii Bargaului si pana dincolo de Tiha, iar circulatia auto pe DN17 are un regim de „interiorul localitatii”. De aceea, solutia pe termen lung este un drum ocolitor pentru toata portiunea de la Bistrita pana la Tiha Bargaului. De altfel Centura 3-Sud poate face parte din viitoarea „Autostrada Nordului” care include si tronsonul Bistriţa-Vatra Dornei in lungime de 71 km.