Dezbateri intense în Consiliul Local pe proiectul care viza majorarea tarifelor pentru utilizarea locurilor de parcare din Bistrița. Consilierii PSD, USR și PMP s-au opus și au cerut amânarea lui

Tarifele pentru utilizarea locurilor de parcare amenajate în municipiul Bistrița vor fi majorate, proiectul de hotărâre care viza acest lucru fiind adoptat de Consiliul Local, cu toate că au existat dezbateri intense pe marginea proiectului, consilierii PSD, USR și PMP solicitând chiar amânarea lui.

Proiectul de hotărâre a fost dezbătut în ședința ordinară a Consiliului Local Bistrița din data de 28 octombrie, pe marginea acestuia existând discuții aprinse.

Mai mulți consilieri locali s-au opus proiectului și au cerut municipalității să îl amâne, motivând că mai întâi ar trebui amenajate noi locuri de parcare și abia apoi ar trebui majorate tarifele pentru utilizarea acestora.

Grupurile consilierilor PSD, PMP și USR din Consiliul Local Bistrița au cerut amânarea proiectului.

Dacă vorbim de majorarea tarifelor pentru parcări, consider că stabilirea tarifelor pe zone ar fi o componentă importantă a strategiei de amenajare a parcărilor și de reglementare a traficului, care am observat că lipsește din proiectul de hotărâre. Tarifarea pe zone reprezintă un instrument de generare de venituri suplimentare, dar și de optimizare a traficului prin încurajarea parcării în zone mai libere și descurajarea parcării în zonele mai aglomerate. Ar putea fi stabilite, cum am văzut în alte municipii, trei zone de tarifare – o zonă roșie, una galbenă și una albastră – și tarifarea să fie stabilită pe aceste zone în funcție de aglomerare. În zonele roșii, ultracentrale, tarifele ar trebui să fie mai mari, pentru a descuraja conducătorii auto să aglomereze aceste zone. Pe de altă parte, sunt de acord că tarifele în municipiul Bistrița sunt mai scăzute decât în alte orașe care se pot compara ca și mărime, dar nu putem să spunem că municipalitatea a făcut lucruri foarte importante pentru a dezvolta noi parcări până cum și nu știu cât de corect ar fi să creștem tarifele deja. Cel mai bine ar fi să amânăm acest proiect până ce municipalitatea va crea mai multe locuri de parcare și abia apoi să creștem tarifele. Prin urmare, propunerea mea ar fi să amânăm proiectul, și din considerentele că lipsește componenta de tarifare pe zone, dar și din cealaltă observație pe care am făcut-o”, a spus consilierul USR Nicolae Pavelean.

Cu această idee a fost de acord și consilierul PMP Ștefania Stere.

”Aceasta este și propunerea grupului PMP din Consiliul Local – de amânare a acestui proiect. Din punctul meu de vedere, avem foarte puține locuri de parcare și acum scumpim și ce avem. În primul rând, nu cred că e o perioadă benefică pentru a crește prețurile, mai ales că e o situație financiară instabilă. Pe de altă parte, considerentele pe care colegul Nicolae Pavelean le-a expus sunt corecte. Și eu achiesez la ele, și noi achiesăm la ele. Categoric putem amâna acest proiect de hotărâre pentru momentul la care vom ști exact câte locuri de parcare avem, dacă sunt mai multe sau mai puține, dacă sunt corect amenajate, dacă se pot diferenția pe zone. În acest moment, eu nu cred că tarifele ar trebui majorate și nu trebuie împovărați locuitorii. Practic, sunt și puține, a și scăzut numărul lor, dar le scumpim. De asemenea, cred că suma care s-ar încasa în plus nu este semnificativă pentru bugetul Primăriei, dar este semnificativă pentru fiecare locuitor în parte care plătește”, a precizat consilierul PMP Ștefania Stere.

De asemenea, și consilierii PSD au susținut aceeași propunere.

”Același punct de vedere îl exprimăm și noi, consilierii PSD. Cerem amânarea dezbaterii acestui proiect, achiesăm și noi la considerentele deja expuse de colegii mei. Cu tot respectul, dar, din punctul nostru de vedere, inițiatorul proiectului parcă trăiește într-o iluzie a bunăstării bistrițenilor. Parcă nu se observă că toate s-au scumpit – combustibilul, utilitățile, alimentele. Acum, atât ne mai lipește – să mai punem și suprataxare la parcări. Cum au spus și colegii mei, pe lângă faptul că nu avem locuri de parcare suficiente, noi taxăm și în plus. Cred că prima dată ar trebui să le asigurăm oamenilor ceea ce au nevoie, adică să suplimentăm numărul locurilor de parcare, și abia apoi să venim cu o măsură de taxare în plus a acestora. Ar trebui construite parcările din taxele și impozitele pe care oamenii deja le plătesc, nu să le împovărăm și mai mult existența. Știm foarte bine că de abia își gestionează fiecare leu ca să le ajungă salariul până luna viitoare. Nu cred că e cazul să îi împovărăm și cu alte taxe, care, din punctul meu de vedere, nu au nicio finalitate. Nu din acești bani se vor construi parcările”, a spus consilierul PSD Augusta Săsărman.

În urma propunerii consilierilor locali de amânare a proiectului, primarul Ioan Turc a intervenit și a afirmat că, în opinia sa, un tarif de 20 de lei/lună pentru un loc de parcare rezidențial nu este unul de nesuportat.

Aici discutăm despre două lucruri – despre parcările rezidențiale și despre cele nerezidențiale. Cu privire la parcările rezidențiale, un preț de 20 de lei/lună nu îl apreciez ca fiind unul de nesuportat, mai ales în condițiile în care administrația trecută – administrația PSD, ca să fie foarte limpede – nu a amenajat locuri de parcare. În condițiile în care, prin realizarea proiectelor de mobilitate, dispar în jur de 3.400 – 3.500 de locuri de parcare, administrația veche nu a venit cu nimic pentru compensarea locurilor de parcare care se pierd. Tarifele diferențiate cred că trebuie să fie aplicate ca o politică bine gândită, bine structurată, la fel cum se întâmplă și în alte orașe, după ce vom veni cu o oferă de locuri de parcare, o oferă semnificativă de noi locuri de parcare. Parcările nu se pot amenaja gratuit. Ele presupun costuri. Noi urmează să accesăm un credit pentru rezolvarea acestei probleme stringente, care într-adevăr întinde nervii bistrițenilor, dar îi asigur pe toți cetățenii municipiului și îndeosebi pe cei care au închiriate locuri de parcare că bănuții care se vor colecta suplimentar prin creșterea tarifului pe locul de parcare vor alimenta fondul din care vom amenaja alte parcări. Eu cred că această abordare este mai degrabă politicianistă. Dacă cei din PSD, care contestă atât de vehement creșterea la 20 de lei/lună a tarifului pentru locul de parcare rezidențial, ar fi încurajat o politică de realizare de noi locuri de parcare, sigur coroborat și cu politici pentru deplasare alternativă, nu aș fi avut nimic de comentat. Numai că nu s-au creat locuri de parcare. Povara – pentru că de acest lucru este vorba – realizării într-un termen scurt a unui mare număr de locuri de parcare este așezată pe umerii acestei administrații”, a spus primarul Ioan Turc.

În replică, consilierul Augusta Săsărman i-a reamintit primarului Ioan Turc că grupul PSD din Consiliul Local Bistrița a propus, încă din luna decembrie a anului trecut, transformarea punctelor termice în parcări. Ea a reamintit și că vechea administrație PSD a făcut demersuri pentru a obține finanțare pentru proiecte precum Linia Verde sau amenajarea unor piste de biciclete.

Primarul a intervenit din nou și i-a transmis consilierei PSD că, pe lângă măsurile pentru încurajarea utilizării mijloacelor alternative de deplasare, vechea administrație ar fi trebuit să vină și cu o politică clară pentru amenajarea de noi parcări.

Discuțiile au continuat în același ton, edilul Bistriței acuzând vechea administrație PSD că a lăsat Primăria ”vraiște”.

Consilierul PNL Florin Urîte a adăugat că administrația locală trebuie să creeze și surse pentru a putea să asigure finanțări pentru alte proiecte.

Și consilierul PNL Cristiean Munthiu a făcut un comentariu: ”Acest proiect este foarte social democrat pentru că stabilește un preț fix. Dacă era într-adevăr de dreapta, atunci se făcea licitație și vă garantez că prețul era mult peste 20 lei/lună”.

De asemenea, viceprimarul Sorin Hangan a intervenit și a completat că mâine vor începe și lucrările de demolare a primului punct termic în locul căruia vor fi amenajate locuri de parcare, fiind vorba despre punctul termic de pe strada Rodnei.

După toate aceste discuții, propunerea consilierilor PSD, USR și PMP de amânare a proiectului de hotărâre a fost supusă votului, dar nu a fost adoptată.

Ulterior, o intervenție a avut și secretarul Primăriei Bistrița, Floare Gaftone, care a precizat că proiectul s-a aflat în consultare publică încă din data de 6 septembrie, dar nu s-au înregistrat propuneri sau contestații din partea cetățenilor și nici observații din partea consilierilor locali.

În cele din urmă, proiectul care vizează majorarea tarifelor pentru utilizarea locurilor de parcare a fost supus votului, fiind adoptat cu 14 pentru, 5 împotrivă și o abținere.

În urma adoptării proiectului, tarifele pentru utilizarea parcărilor cu plată vor fi: 

  • 2 lei pentru 30 minute;
  • 3 lei pentru 1 oră;
  • 20 lei pentru 1 zi;
  • prin transmitere SMS: 0,35 euro + TVA/30 minute, din care se virează Primăriei Bistrița 1,35 lei/SMS; 0,55 euro + TVA/oră, din care se virează Primăriei Bistrița 2,12 lei/SMS;
  • abonamentele de parcare ar urma să crească la 70 lei/lună, 180 lei/trimestru, 250 lei/semestru și 480 lei/an. 

În ceea ce privește tarifele pentru utilizarea parcărilor de reşedinţă, acestea vor fi: 

  • 20 lei/loc de parcare/lună, respectiv 240 lei/loc de parcare/an pentru persoane fizice;
  • 35 lei/loc de parcare/lună, respectiv 420 lei/loc de parcare/an pentru persoane juridice;
  • 25 lei/loc de parcare/lună, respectiv 300 lei/loc de parcare/an pentru persoanele care solicită loc de parcare pentru al doilea sau mai multe autovehicule;
  • 40 lei/loc de parcare/lună, respectiv 480 lei/loc de parcare/an pentru persoane fizice şi 50 lei/loc de parcare/lună, respectiv 600 lei/loc de parcare/an pentru persoane juridice, pentru locurile de parcare acoperite.

Noile tarife se vor aplica începând cu data aducerii la cunoștință publică a hotărârii, iar cele pentru parcările de reședință care se atribuie sau a căror termene se prelungesc conform regulamentului se vor aplica începând cu data de 1 ianuarie 2022.