Fosele septice trebuie înscrise într-un registru special de evidență; proprietarii care nu le declară riscă amenzi

Persoanele fizice și juridice care dețin sisteme individuale pentru colectarea și epurarea apelor uzate (fose vidanjabile, fose septice, stații de epurare) au obligația de a declara aceste sisteme la primăriile de care aparțin, în caz contrar se pot aplica amenzi de până la 10.000 de lei.

Este o hotărâre de Guvern, recent apărută, în mai 2022, prin care se reglementează situaţia acestor fose septice vidanjabile şi toţi cetăţenii deţinători de fose sunt obligaţi să se înregistreze la primăriile de care aparţin, într-un registru special de evidenţă. Desigur, inclusiv pentru construirea foselor septice este nevoie de autorizaţie de construire. Trebuie să se ţină cont de acest lucru pentru că toate aceste ape uzate care se colectează provizoriu în această fosă trebuie să ajungă prin vidanjare, prin intermediul unui operator autorizat, într-o staţie de epurare şi abia apoi, după ce apele uzate sunt epurate, ele vor ajunge într-un emisar, râu sau pârâu. Acestea sunt condiţii foarte clare. Prin Masterplanul de apă şi canalizare de la nivelul judeţului Bistrița-Năsăud se doreşte realizarea acestor reţele de apă şi canal, de staţii de epurare, în așa fel încât să ajungem la un nivel de 90% alimentare cu apă şi undeva de 70% pentru racordul la reţele de canalizare. Sunt situații în care nu ai cum să faci racordare la rețele pentru că avem și zone greu accesibile. În aceste condiții se impun fosele, dar trebuie ţinută o evidenţă a lor pentru ca să nu ajungă acele ape în pânza freatică. Cei care deţin fose vor avea nevoie inclusiv de un aviz de la Apele Române pentru funcţionarea lor”, a declarat directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud, Sever Roman, într-un interviu acordat postului de televiziune AS-TV.

Sursa citată completează că prin acest registru va exista o evidență exactă a acestor sisteme, dar și a momentului în care ele sunt golite.

Prin acest registru va putea fi urmărit exact timpul și când se vor vidanja acele ape menajere, serviciu care se face cu factură pentru că trebuie să ai trasabilitatea acelor ape, să nu te trezeşti că ajung acele ape menajere pe un şanţ sau nu ştiu unde şi nu ajung în staţia de epurare. Din acest motiv trebuie ţinută sub observaţie această situaţie şi nu poţi demonstra decât cu chitanţe sau facturi înregistrate fiscal”, a mai spus Sever Roman.

Hotărârea de Guvern nr. 714/26.05.2022 prevede că obligația înregistrării în Registrul de evidență a sistemelor individuale adecvate (SIA) pentru colectarea și epurarea apelor uzate se aplică atât sistemelor existente, cât și celor care sunt în curs de construire.

Potrivit Hotărârii de Guvern, persoanele care nu se înscriu în acest registru se pot alege cu amenzi între 5.000 și 10.000 de lei. De asemenea, primăriile care nu întocmesc acest registru riscă amenzi de la 10.000 de lei la 15.000 de lei.

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către personalul împuternicit al Gărzii Naționale de Mediu și al Inspecției Apelor din cadrul autorității de gospodărire a apelor.

Majoritatea primăriilor din Bistrița-Năsăud au anunțat locuitorii despre aceste noi obligații pe care le au.