FOTO: La niciun an de la reabilitare, drumul care leagă Bistrița de Budacu de Jos e din nou cu probleme

FOTO: Adrian Linca

La niciun an de când au fost recepționate lucrările de reabilitare a tronsonului Bistrița – Budacu de Jos al DJ 173C, pe o porțiune a acestui drum au apărut din nou probleme.

La ieșire din municipiul Bistrița spre localitatea Budacu de Jos, în zona Dealul Budacului, pe partea carosabilă au apărut fisuri, în zonă fiind montate indicatoare de avertizare rutieră, după cum se poate vedea și din imagini:

Într-o ședință extraordinară a Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, consilierul Samuel Coman i-a cerut explicații președintelui Emil Radu Moldovan în legătură cu această situație.

Domnule președinte, vă solicit să urmăriți mai atent constructorii care fac lucrări la noi în județ, pentru că am mai atras atenția în legătură cu lucrările de pe drumul Bistrița – Budacu de Jos. Nu se poate ca, la nici un an de la recepție, să se ducă jumătate drumul la vale. Nu se poate ca și pe drumul Mureșenii Bârgăului – Colibița să refacem porțiuni și la fel și în alte zone. Trebuie urmărit mult mai atent ceea ce fac constructorii”, a spus consilierul Samuel Coman.

Președintele CJ Bistrița-Năsăud a precizat că este de acord cu cele afirmate de consilierul județean și a explicat că administrația județeană analizează acum situația și va lua măsurile care se impun.

Domnule consilier, sunt de acord cu dumneavoastră. Din păcate, eu nu pot să îi urmăresc pentru că nu am nicio calitate. Ceea ce ați spus este foarte corect. Din păcate, structura terenului din județul nostru și intemperiile ne-au adus în situația de a avea probleme extraordinare cu câteva investiții. În momentul de față, experții studiază cauza alunecărilor de teren care au continuat pe sub nivelul de 15 – 20 de metri unde s-a coborât atunci când s-a lucrat la drumul din Dealul Budacului și vom vedea care sunt soluțiile. Dacă sunt greșeli ale constructorului, să fiți sigur că toate reparațiile se vor face pe banii lor. Dacă experții spun că sunt alunecări de teren datorate unor alte cauze, nu mai putem face altceva decât să respectăm legea. Ceea ce spuneți este foarte corect. Am transmis în repetate rânduri și, pe această cale, retransmit colegilor mei – domnului director tehnic Dorin Popescu, domnului inginer Gabriel Pop -șeful Serviciului de drumuri – să fie foarte severi și să respecte cu strictețe prevederile legale și proiectele în baza cărora se lucrează pe drumurile județene”, a precizat Emil Radu Moldovan.

Reamintim că lucrările pe DJ 173C, pe tronsonul Bistrița – Budacu de Jos, au fost finalizate în toamna anului trecut, investiția totală ridicându-se la aproximativ 8 milioane de lei, bani suportați din bugetul Consiliului Județean Bistrița-Năsăud.

Lucrările au fost executate de compania SC Îndemânarea PRODCOM SRL Livezile și au garanție de 10 ani. Proiectul tehnic a fost întocmit de compania Someș-Top- Grup Cluj-Napoca.

FOTO: Facebook – Adrian Linca

2 comments

  1. prof. Florin I. Bojor

    Foarte adevărat spus! Pe lângă drumul care duce la Budacul de Jos e nevoie de un cordon forestier pe ambele părți cât mai lat posibil…

  2. Cauzele alunecărilor de teren in zona Bistritei sunt mult mai profunde. Din punct de vedere geologic dealurile Bistritei sunt alcatuite din structuri sedimentare monoclinale si cute diapire dezvoltate pe invelisuri neozoice inclinate. Aceste dealuri sunt predispuse alunecarii de teren, proces care consta in deplasarea unei mase se pamant aflata in panta, ca urmare a umectarii puternice . Alunecarile de teren sunt asociate cu fenomenele de eroziune. Dupa cum se stie, padurea prin vegetatia lemnoasa protejeaza solul impotriva eroziunii si reduce riscul alunecarilor de teren. Acolo unde se defriseaza padurea sunt necesare lucrari complexe de consolidare impotriva alunecarilor de teren care sunt foarte costisitoare.
    Orice manual de „Imbunatatiri Funciare” subliniaza faptul ca defrisarea padurii favorizeaza alunecarile de teren si recomanda impadurirea ca masura de prevenire a fenomenelor de alunecare.
    Chiar si in cazul unor lucrari de consolidare impotriva alunecarilor de teren cu ziduri de sprijin din beton, acestea nu au facut fata stoparii fenomenului. De aceea se recomanda ca si astfel de lucrari sa fie asociate cu impaduriri.