Indicatorii tehnico-economici pentru varianta de ocolire a orașului Beclean, aprobați de Guvern. Investiția se ridică la circa 86 milioane lei

Guvernul României a aprobat indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții ”Varianta de ocolire a oraşului Beclean”, valoarea totală a investiţiei fiind de 86.424.000 lei, iar termenul de realizare de 3 ani.

Necesitatea investiției este dată de faptul că orașul Beclean este traversat pe o lungime de aproximativ 4 km de DN 17, Dej – Bistrița, iar circulația în tranzit se suprapune cu circulația urbană, acest lucru generând blocaje.

Pe toată lungimea de traversare a orașului, circulația în tranzit se suprapune cu circulația urbană, situație care generează blocaje periodice localizate pe întreaga traversare a orașului Beclean, cu limitarea vitezei medii de circulație de maximum 30km/h. În prezent, viteza medie de traversare a localității Beclean este de aproximativ 43 km/h în condiții de trafic liber, în condiții de încărcare medie a traficului, viteza medie de deplasare este de circa 30 km/h, cu o durată de traversare de circa 9 minute, iar în cele mai nefavorabile condiții (trafic intens) viteza medie coboară până la 13 km/h, localitatea fiind traversată în aproximativ 22 de minute. Avantajul unei centuri de ocolire a orașului Beclean este reprezentat de creșterea vitezei de deplasare în ceea ce privește traficul de tranzit. Acest avantaj va rezulta din folosirea unei secțiuni de drum național, cu vitezele legale și medii mai ridicate, în locul unei secțiuni urbane. De asemenea, costurile de călătorie se vor reduce pentru traficul care tranzitează orașul. De asemenea, din totalul traficului de tranzit ce folosește segmentul urban al DN17, aproximativ 20% reprezintă trafic greu, trafic cu impact negativ asupra calității vieții locuitorilor. În general, rezultatele arată o stagnare a traficului de autoturisme și camioane ușoare, în timp ce traficul de vehicule grele (în special autovehicule articulate) prezintă creșteri minore, de cca. 1-2% pe an. Variațiile înregistrate se încadrează în evoluția generală a traficului, la nivelul ansamblului rețelei naționale”, se arată în nota de fundamentare în baza căreia Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai investiției.

Prin proiect se propune realizarea unei variante ocolitoare a orașului Beclean pentru devierea traficului de tranzit în afara orașului, cu implicații pozitive asupra vitezei de deplasare.

”Acest avantaj va rezulta din folosirea unei secțiuni de drum național, cu vitezele legale și medii mai ridicate, în locul unei secțiuni urbane. De asemenea, costurile de călătorie se vor reduce pentru traficul care tranzitează orașul”, se mai arată în document.

De asemenea, necesitatea și oportunitatea realizării ”Variantei de ocolire a oraşului Beclean” derivă şi din faptul că aceasta va realiza şi legătura dintre drumurile TransRegio TR45 Beclean – Salva şi drumul expres DX4A Dej-Beclean – Bistrița, investiții care sunt cuprinse în Master Planul General de Transport aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016.

”Aceasta va contribui şi va facilita execuția drumului expres DX4A Dej – Beclean – Bistrița, luând în considerare faptul că prin realizarea sa se va asigura calea de comunicație atât pentru transportul semifabricatelor necesare construcției acestor două obiective care figurează în MPGT, cât şi accesul pentru exploatarea şi folosirea resurselor locale de materii prime (albia minoră a râului Someşul Mare)”, se mai precizează în nota de fundamentare.

Traseul variantei are o lungime de 1,195 km, este în totalitate nou, se desprinde din drumul național DN17D la km 4+677 spre dreapta, traversează râul Somes şi se racordează la drumul național DN17/E58 la km 27+505 spre stânga. Pentru traversarea râului Someşul Mare între kilometrul 0+333,45- 0+917,05 se va realiza un pod pe grinzi cu 14 deschideri cu lungimea de 583,60 m. La desprinderea din DN17D şi la racordarea variantei cu DN17/E58 s-au prevăzut sensuri giratorii, care asigură legături în toate direcțiile şi condiții optime pentru asigurarea circulației.

Pe lângă beneficiile economice pe care le va genera, construcţia variantei de ocolire va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a forţei de muncă.

În faza de execuție a lucrărilor, se estimează angajarea de către constructor a circa 50 persoane, într-una sau mai multe din meseriile prevăzute în documentația proiectului. În faza de operare va fi necesar un număr de minim o persoană angajată care să efectueze operații de supraveghere (pază) a investiției”, mai arată același document.

De asemenea, implementarea proiectului va conduce la reducerea timpilor de parcurs şi creşterea accesibilităţii în zonă.

Finanțarea obiectivului de investiție se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu
această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Potrivit primarului orașului Beclean, Nicolae Moldovan, următorul pas după aprobarea indicatorilor tehnico-economici este semnarea contractului pentru construcția ”Variantei de ocolire a orașului Beclean” și emiterea ordinului de începere a proiectului.