Lucrări de mântuială: Podul Berăriei a RUGINIT! Pe strada Faleză, scurgerile NU sunt conforme, iar TOATE capacele de canal sunt pline de rugină! Ca să dezvolte zona au făcut drumul și podul, dar au uitat esențialul: pe Zăvoaie NU există apă-canal-gaz!

Primăria Bistrița a construit un pod cu bani din bancă! Podul Berăriei a costat 1 MILION de euro și face legătura orașului cu zona Zăvoaie, dar pe parcurs lucrurile s-au complicat și după 5 ani de la aprobarea investiției, execuția propriu-zisă a mai durat 3 ani. TOTAL: 8 ani!

La 1 an de la inaugurare, LED-urile sunt ne-funcționale, au ruginit elementele de tablă și capacele de canal!

Podul Berăriei este iluminat de un sistem modern, cu LED-uri. Partea proastă e că sistemul este ne-funcțional și majoritatea bacurilor s-au ars. Elementele ornamentale, realizate din tablă au ruginit la 1 an de la inaugurarea Podului Berăriei.

Proiectul ales de consilierii locali a fost unul complicat, deoarece grinzile s-au realizat la comandă, fapt care a prelungit termenul de execuție.

Strada Faleză: Obiectiv de investiții a rezolvat legătura între Podul Berăriei și zona Zăvoaie, prin amenajarea străzii Falezei. S-au amenaat trotuare, carosabil cu 2 benzi de circulație, canalizare pluvială, zid de sprijin necesar pentru digul de protecție și promenadă pe acesta). Licitația a fost câștigată de SC CML. Valoarea investiției: 2 milioane de lei!

 

Au făcut podul și drumul, dar au uitat esențialul: rețele de utilități în Zăvoaie!

La momentul demarării lucrărilor privind Podul Berăriei, Primăria Bistrița NU avea un Plan Urbanistic Zonal aprobat, pentru a lămuri aspectele legate de drumuri, situația terenurilor, reglementări urbanistice, investiții viitoare etc. În anul 2011 a fost întocmit un PUZ, dar care NU a fost supus aprobării, deoarece NU s-au obținut toate avizele legate de mediu (groapa de gunoi NU era ecologizată la acea vreme). Între timp, PUZ-ul a expirat și NU a fost reactualizat, iar la această oră pentru zona Zăvoaie NU există un Plan Urbanistic Zonal.

 

– Podul Berăriei a fost comandat strict pe rațiuni estetice ( s-a preferat un anumit model, cu grinzi speciale, dar care s-a realizat într-un timp îndelungat). Ba mai mult, Podul Berăriei este supra-înălțat deoarece NU s-a luat în calcul directivele Direcției Generale de Gospodărire a Apelor care a impus anumite norme în privința realizării podurilor.

 

Ce s-a întâmplat? Au gătat podul și când să-l monteze s-au trezit că nu-i pe lege! Podul Berăriei NU respecta normele impuse în caz de inundații și a fost nevoie de o cârpeală românescă: supra-înălțare de 5 metri!

Primăria Bistrița a optat pentru o variantă complexă, cu grinzi speciale care a prelungit termenul de execuție. Realizarea acestui pod a durat destul de mult deoarece grinzile au trebuit realizate la comandă. După finalizarea comenzii s-a constat că podul executat NU este conform legislației în vigoare… motiv pentru care fost nevoie de supra-înălțare în partea dinspre Zăvoaie.

 

Lucrările de execuţie a Podului Berăriei, care au început în luna martie 2015 au fost realizate de SC Dacia Faber SRL Cluj-Napoca. Valoarea totală a investiţiei este de 4.889.838,98 lei, iar finanţarea se face din bugetul local şi din împrumutul contractat în acest scop. Termenul de realizare este de 18 luni, septembrie 2016, dar a fost depășit cu 18 luni.

În ce privește modernizarea străzii Faleză, licitația a fost finalizată în luna februarie, dar lucrările NU au început din motive birocratice (lipsa autorizației de construcție), lucru care a făcut ca Podul Berăriei să fie dat în folosință abia în 2018.

 

 

 

Primăria Bistrița NU a ajuns la un consens cu proprietarii de teren din prelungirea podului și de aceea, accesul în Zăvoaie se face pe ocolite, pe strada Faleză.

Strada Faleză a fost asfaltată iarna, motiv pentru care stratul de suprafață s-a fisurat. Din acest motiv, covorul asfaltic a fost rașchetat și s-a turnat un nou strat de asfalt. Pe alocuri, apa de ploaie băltește și strada NU prezintă scurgeri. Capacele de canal sunt ruginite în totalitate.

NU există iluminat stradal și deocamdată stâlpii NU au fost montați. Strada Faleză a fost trasată, dar încă NU este recepționată! Asta deoarece Primăria Bistrița speră să obțină finanțare retr-activă și să deconteze lucrările de modernizare.

GAFE ale administrației locale în operațiunea Podul Berăriei!

– NU a reușit o negociere pentru cumpărarea de teren în prelungirea PODULUI, care ar fi fost normal.

– durata de execuție a fost îndelungată (8 ani în total)

– investiția de 1 MILION de euro s-a realizat cu bani din bancă. La un buget de 50 de milioane de eur, Primăria Bistrița Nu a reușit eficientizarea bugetului pentru investiții prioritare și a preferat varianta unui credit cu dobândă.

– strada Faleză NU are scurgere și iluminat stradal.

– elementele decorative ale podului sunt ruginite.

– iluminatul cu LED-uri este nefuncțional.

– trotuarul de numai 1 m lățime este prea-îngust pentru pietoni… deși primarul a spus că e de fapt o pistă de bicicletă (chiar și așa, tot prea îngustă ar fi). În fapt, e vorba de o gafă de proiectare a trotuarului, deoarece NU s-a ținut cont de existența digului și de anumite restricții în ce privește amenajările pietonale în zona de îndiguire. Din acest motiv s-a realizat un trotuar de 1 m, în afara standardelor din domeniu.

– absolut toat capacele de pe strada Falezei au ruginit, la 1 an de la montarea lor.

– NU există rețele de utilități pentru zona Zăvoaie , lucru care ar trebui să reprezinte o prioritate ce trebuia realizată  înaintea lucrărilor de drumuri și poduri.

 

Primăria Bistrița a cheltuit 7 MILIOANE de euro din bancă pentru cele 3 proiecte NE-FUNCȚIONALE: Podul Berăriei – 1 milion de euro, Parcul Industrial Sărata – aprox. 3 milioane de euro, reprezentând 50% din valoarea totală a proiectului), Wonderland – 4 milioane de euro ( a funcționat câteva zile pe an, iar pe tip de vară investiția NU poate fi folosită).

ABSOLUT toate cele 3 proiecte sunt ne-funcționale și cu mari gafe de implementare. Cu toate astea, pe actualul cadru legal din România, cei vinovați de gestionarea proastă a banului public NU pot fi trași la răspundere!

Legea îi OBLIGĂ să rezolve, NU să dea vina unii pe alții! Primăria poate face investiții pe rețele de utilități iar cel mai bun exemplu îl reprezintă rețelele la pârtia de schi, investiție realizată de primărie, NU de Aquabis!

Conform Legii 225/2016  art 13.„Autoritatile administratiei publice locale au competenta exclusiva, in conditiile legii, in tot ceea ce priveste infiintarea, organizarea, gestionarea si functionarea serviciilor de utilitati publice, precum si in ceea ce priveste crearea, dezvoltarea, modernizarea, reabilitarea si exploatarea bunurilor proprietate publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale care compun sistemele de utilitati publice.”

Abia din al III-lea mandat, primarul Ovidiu Crețu NU are un plan de dezvoltare a zonelor noi de locuințe, cum este cazul zonei Zăvoaie. De data asta au pus carul înaintea boilor și au rezolvat accesul, dar în continuare NU există rețele de utilități!

art 23. „g) promovarea colaborarii, sub diferite forme, dintre autoritatile administratiei publice locale si sectorul privat pentru finantarea infiintarii, dezvoltarii, modernizarii si exploatarii unor servicii de utilitati publice, respectiv a bunurilor ce compun sistemele de utilitati publice aferente acestora;”

Investiția privind Podul Berăriei s-a derulat extrem de greoi, cu gafe de proporții și în continuare zona Zăvoaie are de suferit. Primăria Bitrița dă dovadă de lipsă de viziune și NU corelează urbanismul cu lucrările la rețele-drumuri. În continuare zona Zăvoaie NU se poate dezvolta la potențialul ei, deoarece Primăria Bistrița NU a demarat investiții privind rețelele de utilități…