Premierul Nicolae Ciucă a cerut ministerelor Energiei şi Finanţelor să verifice modul în care s-a ajuns la preţul actual al carburanţilor

Guvernul a aprobat joi o ordonanţă de urgenţă privind combaterea acţiunilor speculative, context în care premierul Nicolae Ciucă a solicitat ministerelor Energiei şi Finanţelor să verifice modul în care s-a ajuns la preţul actual al carburanţilor.

Este o ordonanţă de urgenţă pe care avem datoria să o aprobăm, astfel încât să putem să evităm în situaţii excepţionale, situaţii pe care deja am putut să le vedem întâmplându-se, atât în timpul pandemiei de COVID-19, cât şi în prima perioadă de după declanşarea acţiunii militare ruse în Ucraina şi avem datoria să ne protejăm cetăţenii, avem datoria să ne protejăm mediul de afaceri”, a afirmat Ciucă, la începutul şedinţei de Guvern.

Premierul a adăugat că este importantă asigurarea unui cadru „cât se poate de bine reglementat şi onest între cerere şi ofertă” pentru a putea combate „orice creştere artificială a preţurilor”.

În acest context, premierul Nicolae Ciucă a solicitat ministerelor Energiei şi Finanţelor să verifice modul în care s-a ajuns la preţul actual al carburanţilor.

„Şi pentru că suntem la acest capitol doresc să cer Ministerului Energiei şi Ministerului Finanţelor să verifice elemente de preţ la carburanţi astfel încât să putem să avem o decizie la nivelul Guvernului privind modul în care s-a ajuns la acest nivel al preţului la carburanţi”, a adăugat premierul.

În ceea ce privește ordonanța de urgență privind combaterea acțiunilor speculative, potrivit Ministerului Economiei, actul normativ are drept scop asigurarea unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și o bună funcționare a pieței interne, fiind reglementate aspecte referitoare la protejarea directă sau indirectă a consumatorilor împotriva unor majorări nejustificate de prețuri și disfuncţionalități evidente ale pieţei, în situații excepționale precum: stare de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate și stare de război, stare de asediu şi stare de urgenţă, stare de alertă sau alte situații de criză stabilite explicit prin acte normative. De asemenea, sunt considerate acțiuni speculative practicarea unor prețuri nejustificat de mari; limitarea, în mod nejustificat, a producției sau a vânzărilor; acumularea de mărfuri de pe piața externă sau internă în scopul creării unui deficit pe piața românească și revânzării lor ulterioare la un preț crescut în mod nejustificat.

Astfel, este definită în actul normativ aprobat astăzi de guvern, noțiunea de risc speculativ vizând acele situații în care apar majorări nejustificate de prețuri sau există un dezechilibru major între cerere şi ofertă pe piață, identificate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în urma unor evaluări rezultate din controalele efectuate potrivit atribuțiilor sale, precum și de alte autorități sau instituții publice în funcție de aria de competență, din oficiu sau la sesizarea structurilor asociative reprezentative ale mediului de afaceri sau ale consumatorilor.

Mai mult, Guvernul României, prin HG, pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri, va identifica produsele, categoriile de produse sau serviciile esențiale considerate în situații de risc speculativ, va detalia criteriile de evaluare, procedura de analiză, aplicare și colaborare dintre Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, Consiliul Concurenței, Agenția Națională de Administrare Fiscală și alte autorități și instituții publice, precum și procedura prin care pot fi consultate structurile asociative reprezentative ale mediului de afaceri sau ale consumatorilor.

De asemenea, proiectul cuprinde și o prevedere conform căreia ANAF va pune la dispoziția ANPC și CC, cu celeritate, toate datele solicitate cu privire la întreprinderile care desfășoară activitate pe teritoriul României, pe care le are la dispoziție sau pe care le-a obținut în urma controalelor efectuate în vederea aplicării prezentei OUG sau a celor efectuate potrivit atribuțiilor sale prevăzute în Codul de procedură fiscală, mecanismul de colaborare urmând a fi detaliat prin protocol care va prevedea modalitatea de schimb obligatoriu de date și interoperabilitatea cu bazele de date ale ANAF și respectarea principiilor protecției datelor cu caracter personal.