Ioan Turc, despre auditul de personal de la Primăria Bistrița: ”Această reorganizare va presupune și pierderi. Este limpede că anumiți oameni vor pleca din Primărie”

Primăria municipiului Bistrița este pe punctul de a semna un contract cu o firmă specializată în auditare externă, care să analizeze activitatea administraţiei locale din perioada 2019-2020. Primarul Ioan Turc afirmă că acest contract ar putea fi semnat chiar în această săptămână, auditul urmând să se realizeze pe trei componente, prioritară fiind cea de personal. Turc este convins că la finalul auditului vor exista persoane care vor pleca din Primăria Bistrița.

Prezent în emisiunea ”Administrația la zid” de la Radio Someș, primarul Ioan Turc a vorbit despre ce înseamnă acest audit și cum se va realiza.

”Auditul se va face pe trei componente. Personalul este una dintre ele. Vom avea și un audit din punct de vedere juridic și un audit cu privire la modul în care se cheltuiesc banii. Pentru ca lucrurile să meargă cât repede, am decis că vom începe pe componenta de personal, urmând ca, într-o perioadă de 3 luni, auditul să fie gata pe toate cele trei componente. La finalul acestei operațiuni, vom avea concluzii care să ne permită să luăm decizii importante în ideea optimizării activității Primăriei municipiului Bistrița”, a explicat Turc.

Contractul pentru realizarea acestui audit ar putea fi semnat chiar în această săptămână, cu o societate din București, care, potrivit primarului, ”are un portofoliu foarte bun și care a avut multe misiuni de audit la primării și la autorități publice importante din țară”.

În ceea ce privește auditul de personal, potrivit primarului, scopul principal al acestuia este comasarea unor direcții și servicii din Primăria Bistrița.

Cred că este absolut necesară o comprimare, o comasare a unor direcții și servicii. Astăzi, cred că există prea mulți șefi în Primăria municipiului Bistrița. În ceea ce privește disponibilizările, nu vreau să mă ante-pronunț. Ceea ce îmi doresc ca oamenii să știe este că sunt interesat exclusiv de interesul public, adică vreau ca această instituție să funcționeze corect, vreau ca fiecare om care deține o anumită poziție în Primărie să fie omul potrivit la locul potrivit. Vreau ca atunci când fiecăruia îi intră salariul pe card, o dată pe lună, să știe exact de ce i-au intrat acei bani, iar bistrițenii să aibă încredințarea că această instituție lucrează în interesul lor. (…) Deci vorbim în primul rând despre simplificare, comasarea fiind în acest caz modalitatea standard, adică să scadă numărul direcțiilor și serviciilor. Pe de altă parte, pot să spun că discutăm despre profesionalizare, iar acest audit ne va da o radiografie foarte clară cu privire la ceea ce avem astăzi în Primăria Bistrița, din punct de vedere al competențelor, raportat la postul ocupat. Apoi urmează alte analize – care a fost performanța omului pe poziția pe care o ocupă, de cât timp o ocupă. Până la urmă, acestea sunt lucruri pe care nu le putem evita”, a mai spun primarul în emisiunea ”Administrația la zid”.

Întrebat dacă se va lăsa cu demiteri în urma auditului, primarul a răspuns: ”Categoric această reorganizare va presupune și pierderi. De-a lungul timpului, în Primărie, s-au făcut angajări pe tot felul de criterii, mai degrabă subiective. Acum, fără ca să fac recurs la istoria medievală, pe mine mă interesează modul în care funcționează astăzi aparatul. Am și eu propriile mele opinii, dar nu doresc să le spun în acest moment, ci aștept să vină concluziile auditului. E clar, este limpede că anumiți oameni vor pleca din Primărie”.

Edilul Bistriței este de părere că Primăria municipiului Bistrița nu poate fi o instituție care să acorde asistență sau protecție socială propriilor angajați, ci trebuie să fie o instituție performantă.

”Fiecare om care ocupă o anumită poziție trebuie să aibă pregătirea necesară, trebuie să aibă disponibilitate, să fie un om corect, să respecte reguli de la cele mai elementare, cum ar fi punctualitatea, atitudinea, până la condiționalități mai complexe de natură profesională. E adevărat, pe anumite componente este dificil să găsești oameni foarte buni, pentru că oamenii excepțional preferă să lucreze în privat, dar, totuși, putem găsi soluții pentru ca specialiști cu rezonanță, cu un portofoliu recunoscut pe segmentul lor, să vină să lucreze în Primăria municipiului Bistrița și să ajute comunitatea în derularea proiectelor”, a mai spus Turc.

Primarul a completat că administrația locală are nevoie de oameni bine pregătiți pe mai multe domenii și nu exclude posibilitatea de a angaja noi specialiști.

Avem nevoie de un plus de competență la serviciile și direcțiile prin care se asigură domeniul de dezvoltare. Mă refer la Direcția Tehnică, unde îmi doresc mai mulți specialiști pe diferite domenii. Este vorba despre Direcția de Integrare Europeană, acolo unde se gândesc variantele de obținere de bani europeni, Este foarte clar că municipiul Bistrița trebuie să atragă bani europeni într-un ritm foarte susținut. Îmi doresc să nu pierdem nici măcar un euro. De asemenea, pe domeniul achizițiilor avem nevoie de specialiști foarte buni pentru că în prezent numărul acestora este mic, iar efortul este mare. Plecând de la considerentul că în perioada următoare vom avea multe proceduri, așa că e nevoie de un corp de specialiști foarte buni pe acest domeniu. Din punct de vedere urbanistic, observ cu tristețe faptul că pe acest domeniu de nișă nu avem arhitecți în PMB. Avem ingineri, structuriști, dar suntem municipiu reședință de județ și discuțiile pe un domeniu greu, de nișă trebuie să se facă cu oameni care au terminat o facultate de Arhitectură, care au un master în acest domeniu, poate care au chiar un doctorat în acest sens. Urmează să dăm drumul la Planul Urbanistic General – cel mai complex document în ceea ce privește direcțiile de dezvoltare, condiționalitățile de dezvoltare ale unui oraș. Cu atât mai mult, îmi doresc, și cred că vom reuși acest lucru, să aducem specialiști în Primărie și pe domeniul urbanistic”, a completat Ioan Turc.

Așadar, potrivit primarului, administrația locală are nevoie și de forțe proaspete, făcând referire în special la domeniile amintite mai sus – Tehnic, Integrare Europeană, Achiziții, Urbanism.

Reamintim că Primăria Bistrița a alocat suma de 80.000 de lei din bugetul local pentru realizarea unui audit cu privire la activitatea dintre anii 2019-2020, când instituția a fost condusă de social-democratul Ovidiu Teodor Creţu.

EMISIUNEA ”Administrația la zid” poate urmărită AICI.

2 comments

  1. Foarte bine! Să vină auditul, să plece taietorii de frunze. Bravo d-le Turc! Așteptăm cu interes.

  2. Balan Marius -Horea

    Foarte bine gandit, il incurajez pe domnul Primar si ii doresc MULT SUCCES !