Taximetriștii din Bistrița transmit un mesaj către UBER-iști! De ce nu sunt de-acord cu serviciile LOR, pe care le consideră ILEGALE?

Taximetriștii din Bistrița au organizat un protest pașnic, la Prefectură, în semn de solidaritate cu colegii din toată țara! În acest sens, delegația desemnată a discutat cu prefectului să facă toate demersurile pentru adoptarea unei Ordonanțe de Urgență care să reglementeze transportul de persoane! Momentan, această activitate este desfășurată și prin aplicații gen UBER, Taxify de anumite persoane ne-autorizate pentru transportul de persoane, fapt prin care se realizează concurență neloială, în opinia taximietriștilor!

Președintele filialei județene a Camerei Naţionale a Taximetriştilor, Valer Bîgiu e unul din liderii taximetriștilor și a fost la negocieri cu prefectul Ovidiu Frenț!

Reporter: – Ce ați negociat cu reprezentantul Guvernului, cu prefectul?

Valer Bîgiu: – Reprezentantul Guvernului, domnul prefect a fost deosebit de deschis și a înțeles că doleanțele noastre sunt pertinente și că noi nu cerem decât să se respecte legea, nimic altceva! Așteptăm ordonanță de urgență prin care să se reglementeze cerințele noastre!

– Ce le puteți răspunde clienților, care sunt de acord cu serviciile Uber, de exemplu, pentru că se poate plăti cu cardul, sunt mașini mai noi… au diferite argumente în sensul ăsta!

Valer Bîgiu: – Dacă vizualizați un pic mașinile din parcarea asta, veți observa că 80% din parcul auto din Bistrița este sub 5 ani vechime… dacă în Uber sunt mașini mai noi decât astea, m-aș îndoi! În al II-lea rând, lumea are oportunitatea să aleagă, doar că noi, transportatorii trebuie să concurăm în condiții egale. Adică: dacă un dispecerat trebuie să aibă personal autorizat, autorizație de dispecerat, spațiu autorizat, licență pentru frecvență, stație radio… aplicația Uber nu are nevoie de nimic din acestea. Dacă un taximetrist trebuie să aibă autorizație taxi, atestat, mașină sub 5 ani la autorizare, asigurare de bagaje, casă fiscală… nu mai știu câte.. ceilalți NU trebuie să aibă nimic. Și-atunci, pentru o concurență egală, lozinca e: ori noi ca ei, ori ei ca noi!

Reporter: – Prefectul ce v-a zis?

Valer Bîgiu: – A fost perfect de acord și a înțeles că sunt pertinente solicitările noastre! Vă mai dau un exemplu: în lege este o sintagmă în care un transportator dacă este prins că a a făcut o infracțiune este trimis în instanță! Ajunge în instanță iar în lege prevede că este sancționat doar dacă a făcut acea infracțiune în mod repetat și avocatul îl scoate și îi dă drumul și până îl prinde că face o nouă infracțiune, el din nou lucrează ilegal. ( cu referire la Uber-iști)

Reporter: – Concret, prefectul v-a promis că o să facă intervenții să se schimbe legea?

Valer Bîgiu : – a promis intervenții în mod deosebit pentru Ordonanță de Urgență… avem promisiunea de la Rovana Plumb, care ocupă portofoliul la Transporturi că în 26 apare acea ordonanță de urgență.

Reporter: – Dacă NU?

Valer Bîgiu: – Dacă NU… grevă generală în toată țara, până la finalul lunii februarie!

Reporter: – Cu serviciile Uber, sunteți de acord să circule în paralel?

Valer Bîgiu: – Dacă se autorizează ca și noi

Reporter: – Deci NU sunteți total împotrivă?

Valer Bîgiu: – Nu avem nimic.. țara e mare, lumea e mare, este loc pentru fiecare, doar că în momentul când desfășori o activitate în concurență, trebuie să concurezi în condiții egale. Adică: NU eu joc în adidași, pantofi sport și dumneata joci în bocanci! NU se poate!

Reporter: – La Bistrița ce fel de probleme ați întâmpinat?

Valer Bîgiu: – Nu sunt probleme deosebite, probleme mici, cu locurile de așteptare unde trebuie să reglementăm situația și cu unele mașini.. care NU au documentația completă! Dar asta urmează să se stabilească. Acum am primit lista de la primărie cu cele 378 de taxiuri care s-au autorizat și urmează să verificăm dacă mai sunt taxiuri care NU sunt conforme Legii 38/2003.

Reporter: – Din informațiile d-voastră, există taxi-uri care rulează prin oraș fără autorizație?

Valer Bîgiu: – Se vehiculează acest lucru.. eu nu am ceva în mod concret, ca să vă spun acuma. Dar având în vedere… că astăzi am lista de la Primărie, începând de astăzi încolo vă pot da orice detaliu, pentru că vom confrunta lista cu ce avem în teren!

Reporter: – Cam ce taxe se plătesc la Primărie, anual? Taxă de staționare…. tot ce implică?

Valer Bîgiu: – odată cu impozitul pe mașină… care e plătit și de uberist și de taximetrit, dar în afară de impozitul pe mașină, care este reglementat de lege, taxiul mai plătește: 200 de lei, taxă pentru locurile de așteptare, plătește ecusoanele de pe portiere care sunt 100 de lei, plătește înfoliatul mașinii sau vopsitul mașinii… costurile sunt în funcție de marca mașinii, deci, oricum sunt multe… ITP-ul care-l facem la 6 luni, agreere taxi, metrologie… taxă de dispecerat, pentru că, conform legii orice taximetru trebuie să fie arondat unui dispecerat autorizat!

Reporter: – Cum colaborați cu administrația locală? Sunteți mulțumit de: locuri de parcare, locuri de așteptare, drumuri?

Valer Bîgiu: – Totul este în limita bunului-simț. Acuma NU putem spune că suntem satisfăcuți de ce ne oferă primăria… dar în limita bunului simț sunt OK. Pentru că așa cum am rămas plăcut surprins de domnul prefect.. a fost deosebit de deschis…. așa e și cu Primăria… doar că trebuie să trecem concret: cel mai important lucru, este că avem lista cu autorizațiile! În fiecare an se revizuiesc autorizațiile, iar acum avem lista cu autorizațiile și având acea listă, putem verifica să NU avem piraterie!

Reporter: – Ați fi de acord ca primăria să mai autorizeze un număr suplimentar de taximetre?

Valer Bîgiu: – Nu vorba de putință, este vorba de lege: Legea 38 din 2003 prevede 4 taxiuri la 1.000 de locuitori. Asta înseamnă că populația Bistriței la recensământ era undeva la 80.000 de locuitori, deci 320 de autorizații… s-a mai scăpat o electorală cândva (în regimul Vasile Moldovan) și s-au dat 400 de autorizații. Acum, este o Hotărâre de Consiliu Local în care este specificat că NU se mai emit autorizații, doar se rețin cele în neregulă, până se ajunge la cifra de 320 de autorizații! Momentan sunt 378!

Reporter: – Cine NU se re-autorizează își pierde autorizația?

Valer Bîgiu: – Își pierde autorizația, cine face o infracțiune în care prevede suspendarea autorizației, la fel…. autorizația suspendată în mod repetat, la a 2-a suspendare, se anulează!

Rechineala, la alt nivel: aplicații de mobil sau grupuri de facebook! 

Pe municipiu Bistrița NU există deocamdată șoferi care practică taximetria folosind aplicația UBER, însă a apărut un fenomen de rechineală pentru studenți! Astfel, folosind grupurile de facebook sau anumite aplicații, șoferii transportă studenți la Cluj, la tarife modice: 20- 30 de lei/persoană și evită să plătească taxe fiscale sau taxe de autorizare, atestare etc.

Fenomenul ia amploare și reprezintă concurență ne-loială pentru taximetriștii care percep 200 – 250 de lei pe o cursă Bistrița- Cluj!

Aplicația bla-bla:  https://www.blablacar.ro/

grupul Rechineala Cluj – Bistrita https://www.facebook.com/groups/2073326316234430/