”THE NIGHT WATCH”, la Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud

 

COMPLEXUL MUZEAL BISTRIŢA-NĂSĂUD organizează joi, 30 mai 2019, de la ora 17.30, vernisajul expoziției de pictură „The Night Watch”, a reprezentanților Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, cadre didactice și studenți deopotrivă.

Evenimentul face parte din programul celei de a XVIII-a ediții a Seminarului de Medicină și Teologie, cu tema Terapia prin credință și cultură.

Seminarul mai cuprinde și o serie de conferințe, precum și o seară de muzică și poezie. În expoziția inițiată de prof. univ. dr. Ioan Sbârciu și lect. univ, dr. Olimpia Bera, vor expune Ioan Sbârciu, Andor Kőmives, Kudor Duka István, Bencze BRO, Georgeta-Olimpia Bera, Cristian Lăpuşan, Veres Szabolcs, Dan Măciucă, Alexandra Mureşan, Ştefan Bădulescu, Ioana Maria Sisea, Mihai Guleş, Gagyi Botond, Ovidiu Leuce, Alina Lelijak, Flavia Lugigan, Silvia Mateescu, Emma Păvăloaia, Andreea Zimbru, Gáspár Szilárd, Ioana Iacob, Ada Muntean, Cristian Avram, Marius Fodor, Tincuţa Marin, Vlad Paraschiv, Andacs Robert, Leonardo Silaghi. Amfitrioni vor fi Alexandru George Gavrilaș și Marcel Lupșe, expoziția fiind prezentată de către Aurel Codoban și Ion Mureșan.

Anul 2019, în care Rijkmuseum marchează momentul trecerii celor 350 de ani de la moartea lui Rembrandt, este animat de numeroase evenimente interactive, printre care și invitația lansată  publicului de a urmări, în timp real, procesul de restaurare la care va fi supus „Rondul de Noapte”. Este o invitație adresată publicului care, în mod simbolic, devine un observator responsabil în decursul întregului proces. Oricine își poate revendica astfel dreptul de a lua parte la prezervarea unei capodopere artistice, care îi aparține acum întru totul.

Marcând relevanța acestui an aniversar, supunem atenției publicului proiectul „Rondul de Noapte” („The Night Watch”). Parafrazarea titlului lucrării lui Rembrandt urmărește ideea de „a pune sub veghe” liniștea nopții și starea de fapt a lucrurilor. Prin aceasta, este pus în lumină statutul în sine al artistului, pus, de această dată, în postura de a se evidenția în persoana celui care, privind de sus, veghează asupra ordinii lumii: singur cu sine, explorând tenebrele nopților, căzând adeseori în momentul său de introspecție, găsindu-și inspirația sau regăsindu-se în sensul creației sale, evaluând în fiecare clipă raporturile artei cu realitatea vie, cu societatea actuală.

Asemeni „Rondului de Noapte”, opera de artă transcende evenimentul istoric, devenind o punte între generații, între trecut, prezent și viitor. Arta este lipsită de granițele lineare – drept dovadă faptul că hotarele ei fluide traversează evenimentele care determină, din punct de vedere istoric, apariția tabloului.

Cele mai recente mișcări artistice sunt reprezentate de creatori ai noului val, fiind „vegheate” de exponenți ai generațiilor anterioare, la rândul lor prezenți pe aceeași scenă. Tematicile propuse sunt diverse și reprezintă părți integrate în proiecte de creație personală. Cu toate acestea, ele converg într-un punct comun, în care fenomenul reprezentat de Școala de Pictură de la Cluj rezistă în timp și este pe cale să dezvolte noi direcții în cercetarea artistică actuală, esența limbajului pictural fiind completată de medii grafice, sculpturale, fotografice sau multimedia. Din această perspectivă, proiectul capătă aspectul unui portret de grup, asemeni scenei de gen din „Rondul de Noapte”.

Dintre temele prezente sunt de menționat peisajul, portretul sau compoziția abstractă, de factură neoexpresionistă, neoromantică, cu influențele simbolismului, ale realismului și suprarealismului, ale dadaismului sau ale realismului magic, o enumerare care nu se oprește aici ci, metaforic vorbind, dezvoltă noi direcții, ca niște „tentacule” de accesare a realităților palpabile sau simțite.

Actualul proiect „The Night Watch” își propune să treacă de la o realitate intimă, materializată în opera de artă, la o conștiință colectivă, punând într-un context inteligibil creația și bagajul cultural al unor generații. Expoziția ordonează afinitățile plastice care s-au remarcat în contextul Școlii de la Cluj și aduc în prim plan individualități formate în timp pe acest „teren fertil”.

Expoziţia va fi deschisă publicului până în data de 30 iunie 2019.

Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud