Un singur drum la instituţiile din subordinea Ministerului Muncii și Protecției Sociale; poşta electronică devine principalul mijloc de comunicare cu cetăţenii

Guvernul a aprobat o Ordonanţă de urgenţă prin care a reglementat depunerea prin poşta electronică, sau prin alt mijloc electronic de comunicare, a cererilor, declaraţiilor şi documentelor doveditoare pentru solicitarea beneficiilor sociale, a drepturilor de asistenţă socială, a indemnizaţiilor pentru şomaj şi pentru acordarea măsurilor de stimulare a ocupării forţei de muncă. De asemenea, actul normativ prevede şi desfăşurarea programelor de formare profesională autorizate şi a examenelor de absolvire în sistem on-line, în anumite condiţii.

Astfel, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, precum şi instituţiile din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea sa au obligaţia să iniţieze comunicarea electronică în ceea ce priveşte cererile, declaraţiile şi documentele doveditoare pentru solicitarea beneficiilor şi drepturilor de asistenţă socială, a indemnizaţiilor pentru şomaj şi pentru acordarea măsurilor de stimulare a ocupării forţei de muncă.

În cazuri excepţionale, determinate de identificarea unor inadvertenţe între informaţiile din documentele transmise şi cele din bazele de date ale altor instituţii sau de faptul că informaţiile din documentele transmise sunt incomplete, nu sunt lizibile sau pe baza acestora nu se poate determina îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate, instituţiile vor putea solicita prezentarea la sediu a persoanelor solicitante.

Actul normativ adoptat de Guvern reglementează şi desfăşurarea în sistem on-line a programelor de formare profesională a adulţilor, cu notificarea comisiei de autorizare, după cum urmează: pregătirea teoretică a tuturor programelor de formare autorizate, pregătirea practică a programelor care nu implică activităţi practice care trebuie să se desfăşoare într-un spaţiu cu dotări specifice, conform standardului ocupaţional, şi susţinerea examenului de absolvire a programelor desfăşurate în sistem on-line.

De asemenea, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă, documentele pentru autorizare ca furnizor de formare profesională prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 se pot transmite şi în format electronic.

Actul normativ adoptat de Guvern reglementează şi acordarea ajutorului de deces în cazul cazul persoanei decedate care se află în concediu pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv până la 7 ani în cazul copilului cu handicap, sau în cazul decesului copilului.

Guvernul a mai decis şi prelungirea acordării drepturilor de care beneficiază persoanele aflate în concediu de creştere copil sau în concediu de acomodare în cazul adopţiei, dacă aceste persoane îşi desfăşoară activitatea într-un domeniu restricţionat, potrivit actelor emise de autorităţile competente.

Trebuie menţionat că această prelungire nu se va face în mod automat. Părinţii aflaţi în această situaţie vor trebui să depună o cerere, însoţită de o adeverinţă de la angajator prin care să dovedească că nu pot reveni în activitate din cauza faptului că domeniul în care lucrează este în continuare restricţionat.

Pentru cei care nu au calitatea de angajat, ci desfăşoară activităţi independente, agricole sau exercită profesii liberale, adeverinţa de la angajator se înlocuieşte cu o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că domeniul în care îşi desfăşoară activitatea este încă restricţionat.

De asemenea, stimulentul de inserţie se acordă până la ridicarea restricţiilor chiar şi în cazul celor ai căror copii împlinesc 3 ani, respectiv 4 ani în situaţia copilului cu dizabilităţi, dacă părinţii nu pot reveni la muncă din cauza faptului că domeniul în care activează este restricţionat prin deciziile autorităţilor.

Persoanele care vor reveni la muncă din prelungire concediu de creştere copil nu vor mai fi obligate să notifice angajatorul privind revenirea la muncă înainte cu 60 de zile. Aceste persoane vor putea solicita stimulentul de inserţie la data la care revin la muncă la angajator.

Măsura a fost luată în contextul în care la data de 13 iunie 2020 încetează măsura prelungirii acordării drepturilor, iar în condiţiile menţinerii unor restricţii de activitate, o parte dintre aceste persoane nu vor putea să-şi reia activitatea generatoare de venituri şi nici nu vor putea beneficia de măsurile de şomaj reglementate, rămânând astfel fără sursă venit, fapt care ar genera noi probleme sociale.

Măsura prelungirii acordării drepturilor aferente persoanelor beneficiare de indemnizaţie creştere copil sau de concediu de acomodare pentru adopţie şi care lucrează în domenii de activitate în care se menţin restricţii, vizează toată perioada în care vor exista restricţii, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020.