Viceprimarul Sorin Hangan: ”Ne gândim serios să renunțăm la proiectul privind amenajarea unui centru intermodal de transport public”

Actuala conducere a Primăriei municipiului Bistrița se gândește serios să renunțe la proiectul privind amenajarea unui centru intermodal de transport în oraș, investiție gândită de vechea administrație locală, a anunțat viceprimarul Sorin Hangan.

Într-o emisiune de la Radio Someș, Sorin Hangan a explicat că administrația locală ar trebui să asigure o sumă importantă de bani drept cofinanțare pentru acest proiect, iar soluția găsită de echipa fostului primar Ovidiu Crețu nu ar rezolva problema privind traficul din zona străzilor Gării – Tărpiului – Industriei. Din acest motiv, actuala conducere a Primăriei Bistrița ia în calcul posibilitatea de a renunța la acest proiect.

Vom decide, într-un timp relativ scurt, dacă vom face și acel centru intermodal de transport, care nu rezolvă prea multe. Am cerut proiectantului să caute o variantă ca urcarea să fie de pe strada Arțarilor și nu de pe Gării, din față de la Winmarkt. Noi ne-am dori ca urcarea să se facă de pe strada Arțarilor și coborârea să fie pe strada Industriei. Considerăm că am deranja mai puține construcții și mai puțini cetățeni, însă se pare că ne cer și mulți bani și nici nu ne mai încadrăm în termen, așa că ne gândim serios să renunțăm la acest proiect. Decizia finală va fi a domnului primar Ioan Turc”, a spus Sorin Hangan la Radio Someș.

În opinia viceprimarului, administrația locală ar trebui să renunțe la acest proiect din mai multe motive.

Lăsând la o parte faptul că e vorba de o construcție hidoasă, amplasată în fața Complexului Winmarkt (…), noi mai trebuie să punem și aproape 4,5 milioane de euro din bugetul local, atât e partea noastră de cofinanțare. Nu știu dacă merită efortul bugetar. Mi se pare mult prea mult să dai această sumă din banii contribuabililor pentru un proiect care nu rezolvă mai nimic”, a adăugat Hangam.

Totuși, administrația locală admite faptul că amenajarea unei legături a străzii Gării cu străzile Tărpiului și Industriei este necesară.

”Sigur că ne gândim și la o modernizare a zonei și la o legătură a străzii Gării cu străzile Industriei și Tărpiului, care ar fi absolut necesară, dar poate găsim o variantă care să descongestioneze cu adevărat traficul. (…) La 4,5 milioane de euro pe care ar trebui să îi punem noi, cred că am putea găsi o soluție doar cu acești bani, fără să zicem că am adus bani europeni, dar punem o tonă de bani și de la noi pentru nimic”, a completat viceprimarul Sorin Hangan.

Primăria Bistrița a obținut finanțare europeană pentru proiectul intitulat ”Centru intermodal de transport public – strada Gării – strada Tărpiului – strada Industriei, municipiul Bistrița” în anul 2019. În luna iunie a anului 2019 a fost semnat contractul de finanțare pentru acest proiect, valoarea totală a acestuia fiind de aproximativ 42,5 de milioane de lei.

Obiectivul general al proiectului este reducerea emisiilor de carbon în municipiul Bistrița, în vreme ce obiectivele specifice sunt:

  • Realizarea unei stații de transport public sub forma unei platforme supraterane peste calea ferată pentru transportul public local.
  • Reabilitarea/ modernizarea infrastructurii rutiere (cu statut de strada urbană) utilizate prioritar de transportul public de călători pe o lungime de 0,9336 km, în zona afectată de investiție.

Proiectul este finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operațional Regional, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investitie 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Întreaga emisiune de la Radio Someș în care viceprimarul Sorin Hangan a făcut aceste declarații poate fi urmărită mai jos:

One comment

  1. Centrul intermodal de transport nu-i decât o platforma de beton cocotata peste peroanele de tren si reprezintă o solutie complicată, costisitoare si inutilă cu atat mai mult cu cat activitatea feroviară in gara Bistrita este redusă la cateva trenuri de călători. Pe de alta parte nu se rezolva nici problema fluidizării circulatiei auto in zona garii. Dimpotriva, accesul pe platforma betonată deasupra peroanelor de tren, presupune construirea unor rampe care complică si mai mult circulatia, intrucat străzile din jurul gării sunt destul de inguste. De aceea, o solutie mai ratională si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevra care ies din gara spre Unirea, astfel incat sa ramana doar linia principala care duce spre Bistrita Bargaului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a garii prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Dacă se muta si activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, atunci platforma de beton devine absolut inutilă deoarece in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de platforma suspendată. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. Circulatia feroviară spre Bistrita Bargăului este extrem de redusă si prin urmare legatura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza printr-un pasaj subteran pentru autoturisme , sau chiar si printr-o trecere la nivel.
    Astfel, prin eliminarea liniilor de manevră s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. De asemenea ar putea fi amenajata o trecere la nivel si in zona strazii Romana, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferata.